Historie značky CAGIVA
CAGIVA je italský výrobce motocyklů. Firma byla založena v roce 1950 majitelem Giovanni Castiglioni ve městě Varese. Firma začínala s výrobou malých kovových komponent. Název firmy vznikl, jak jste si možná povšimli, složením dvoupísmenných iniciálů majitele firmy a názvu města, kde ležela první továrna.
V roce 1978 firma vstoupila do moto závodů s dvěma závodními jezdci "jel Gianfranco Bonera" a "Marco Lucchinelli". Ve stejném roce kupuje továrnu od Aermacchi/AMF-Harley Davidson a naplno rozvíjí výrobu a vývoj moderních závodních motocyklů.
V roce 1979 společnost dosáhla roční produkce motocyklů 40.000 kusů. Vyráběla už osm modelů, osazenými dvoutaktními motory v kubaturách od 125 ccm do 350 ccm. Některé modely Harley-Davidson byly vyráběny dále pod označením Cagivas a divize Offroad motocyklů byla zmodernizována a rozšířena na známou vítěznou řadu WMX moto-cross.
V roce 1983 začala CAGIVA - DUCATI montovat do svých motorek čtyřtaktní dvouválcové motory DUCATI s obsahem od 350 ccm do 1000 ccm a to jí umožnilo vstoupit na nové trhy. CAGIVA převzala název DUCATI v roce 1985 z důvodů výborného jména mimo Itálii. Výroba motorek DUCATI pokračovala v závodě ve městě Boloni. Ve stejném roce představil svůj známý motocykl Elefant s DUCATI motorem. Firma pokračovala dalšími strategickými nákupy a v roce 1991 koupila ochranou známku MV Agusta.
Úspěšné motocykly CAGIVA jezdil i dnes známý Jezdec Valentino Rossi, který v roce 1993 začal jezdit na motorce Cagiva Mito (125 ccm), se kterou však hned v první zatáčce, ne více jak sto metrů od boxu, havaroval. Motocykl se nechal opravit, jenže další pokus skončil hned v druhé zatáčce. Pro Rossiho to byl úsměvný, ale zároveň v jistém slova smyslu perný moment. Právě v tu chvíli se totiž rozhodoval, zda jeho motocyklová kariéra má vůbec budoucnost.
Úspěchy v Rally Dakar
Značka Cagiva slavila úspěchy ve slavné Rally Paříž - Dakar.
V letech 1990 a 1994 vyhrál Ital Edi Orioli slavnou Rallye Paříž - Dakar na motocyklu Cagiva Elefant 900.
V roce 1999 došlo k restrukturalizaci firmy a MV Augusta se stal hlavní značkou obsahující značky CAGIVA a Husqvarna.
V roce 2000, skončila výroba roadsteru Cagiva.
V roce 2008 koupil Harley Davidson hlavní značku MV Agusta Motor, mateřskou společnost značky Cagiva, čímž si znovu získal určitou kontrolu nad jeho starou továrnou v Aermacchi.
V říjnu 2009, Harley-Davidson sdělil, že by dal značku Cagiva na prodej.