Historie společnosti TALBOT
Talbot je značka automobilu z období let 1903 až 1992, pouze v letech 1960 až 1978 automobilka měnila majitele i značky, z nichž poslední byla Peugeot. Značka Talbot je účastníkem mnoha rallye, v nichž sklízela řadu úspěchů, zejména v roce 1981, kdy získala titul mistra světa v kategorii konstruktérů, a to jak na vozech rallye tak i F1.
Počáteční léta
Talbot byla původně britská značka určená pro prodej dovážených francouzských vozů Clément-Bayard. Tento obchodní podnik, založený v roce 1903, financovali pánové Charles Chetwynd-Talbot, dvacátý hrabě ze Shrewsbury, a Adolphe Clément-Bayard. Od roku 1905 společnost prodávala dovážené automobily pod značkou Clément-Talbot a také začala montovat díly francouzské výroby v nové továrně na adrese Barlby Road, Ladbroke Grove, North Kensington, Londýn, a prodávala je pod názvem konkrétního měsíce, v němž byly vyrobeny. V roce 1913 zaznamenal vůz Talbot, jako první na světě, rychlost 100 mil za hodinu.
Historické období značky Talbot v Británii a Francii
Od roku 1906 firma uváděla na trh vozy domácí konstrukce. Do roku 1910 to bylo 50 až 60 vozů a během první světové války vyráběla automobilka sanitní vozy. Činnost firmy dále pokračovala po dvou samostatných liniích, tj. v britských a francouzských výrobních linkách i odbytištích, a to až do roku 1919, kdy firmu převzal britský podnik Darracq se sídlem v Paříži. Od té doby se vozy prodávaly pod značkou Talbot-Darracq. V následujícím roce proběhla rozsáhlá reorganizace a společnost Darracq se stala součástí skupiny Sunbeam-Talbot-Darracq (STD).
V roce 1916 se šéfkonstruktérem stal švýcarský rodák Georges Roesch a ve dvacátých letech Talbot sestavil řadu úspěšných vozů, včetně modelu 14/45 hp neboli Talbot 105, který byl vyroben v roce 1926. Ve 30. letech 20. století sklízely Roeschem navržené vozy značky Talbot řadu závodních úspěchů s týmem Fox & Nicholl, v jehož řadách figurovali známí jezdci, např. Brian Lewis, Johnny Hindmarsh a John Cobb (známý především svými pokusy o rychlostní rekordy). Vozy byly také velmi úspěšné v závodech Alpine Trial.
Nový majitel - Rootes
V roce 1935 se koncern STD rozpadl, načež společnost Clément-Talbot odkoupila skupina Rootes. Tato společnost preferovala bezprostřední udržitelnost, a tudíž nechtěla nijak měnit konstrukční provedení, proto stávající modely pouze změnili logo. Francouzskou továrnu následně odkoupil Antonio Lago, a veškeré vozy vyrobené v tomto podniku se již prodávaly pod značkou Talbot-Lago.
V Británii došlo v roce 1938 k fúzi podniků Sunbeam a Talbot, jehož výsledkem byla nová značka Sunbeam-Talbot. Výroba automobilů Sunbeam Talbot byla během druhé světové války pozastavena a k její obnově došlo v roce 1946. V roce 1955 bylo z názvu odstraněno slovo Talbot a značka Sunbeam pod vedením společnosti Rootes (Rapier, Alpine a Tiger) setrvávala na trzích až do roku 1967, kdy přešla do vlastnictví společnosti Chrysler.
Další majitel - Chrysler
Po válce výhradně francouzské vozy Talbot-Lago figurovaly na trhu až do roku 1960. V roce 1958 značku koupila společnost Simca.
V roce 1967 odkoupila firmu Rootes společnost Chrysler a spojila ji následně se společností Simca, čímž vznikl nový subjekt Chrysler Europe. Název Talbot se v této éře již nepoužíval, jelikož logo a název Chrysler "Pentastar" (používaný jako značka) postupně v 70. letech nahradily veškeré značky společnosti Rootes.
V té době Chrysler vyvinul společně se společností Simca novou řadu Horizon/Omni a vozy Talbot Horizon se vyráběly ve Finsku v továrně Uusikaupunki. Zde se vyráběly i další Talboty, konkrétně Talbot 1510 a Talbot Solara, sestavené na bázi Chrysleru. Z této linky je i špičkový model Talbot Solara VIP.
Další majitel - Peugeot
Na konci roku 1978 Chrysler Europe přešel do vlastnictví společnosti Peugeot, načež došlo k znovuvzkříšení značky Talbot, která se objevila na dřívějších modelech Simca a Rootes. Po této změně nový vlastník ukončil výrobu vozů Chrysler Hunter, nicméně modely 1510 (Alpine ve Velké Británii a Horizon v designu Chrysler) se vyráběly dále.
Všechny bývalé výrobky Chrysler registrované v Británii nesly po 1. srpnu 1979 označení Talbot.
Poslední vůz vyráběný skupinou Rootes, Chrysler (dříve Hillman) Avenger, se vyráběl jako Talbot až do konce roku 1981. V roce 1981 skončila také výroba vozu Talbotu Sunbeam odvozeného od modelu Avenger. Základním modelem řady Talbot se od roku 1982 stal Talbot Samba, třídveřový hatchback na bázi Peugeotu 104.
V roce 1981 začal Peugeot vyrábět model Talbot Tagora, skříňový čtyřdveřový sedan, který byl prodáván jako konkurent vozů Ford Granada nebo Vauxhall Carlton/Opel Rekord. V Británii ani ve Francii však nebyl populární a jeho výroba byla v roce 1983 ukončena.
Koncem roku 1984 byly hatchback Alpine a příbuzný sedan Solara přejmenovány na Minx a Rapier, a to spíše podle specifikace než podle tvaru karoserie. Nová jména byla zděděna po skupině Rootes, která dříve, až do roku 1986, vyráběla vozy Hillman Minx a Sunbeam Rapier. Se značkami ze skupiny Rootes se lze stále, byť sporadicky, setkat, důkazem toho je model Peugeot 605 "Sceptre", jehož právo na užívání tohoto názvu přešlo ze značky Humber Sceptre.
Na konci roku 1985 uvedla společnost na trh vůz Peugeot 309, který nahradil model Talbot Horizon. Peugeot původně plánoval prodávat tento vůz pod názvem Talbot Arizona, ale pak změnil své plány a rozhodl se značku Talbot postupně vyřadit z provozu. Výroba modelu Horizon pokračovala ještě ve Španělsku a Finsku, a to až do roku 1987, což v podstatě znamenalo konec užívání názvu Talbot u osobních vozů (výroba zbytku modelové řady byla ukončena v květnu 1986). Nicméně panelové dodávky Talbot Express se dále vyráběly až do roku 1992, ale pak už výroba celé řady vozů značky Talbot byla ukončena.
Znovuvzkříšení značky Talbot
V roce 2008 skupina PSA zvažovala, že znovu uvede na trh vůz Talbot a zaměří se na nízkorozpočtové zákazníky, podobně jako to udělal Renault se svým vozem Dacia Logan. Navrhovalo se, že by se mohlo jednat o modely vyráběné v Číně, jako jsou verze Talbot u vozů Citroën Elysée a Peugeot 206.
Vozy vyrobené společností Talbot (1979-1986)
- Talbot 1100
- Talbot Alpine
- Talbot Avenger
- Talbot Express
- Talbot Horizon
- Talbot Minx
- Talbot Rapier
- Talbot Samba
- Talbot Solara
- Talbot Sunbeam
- Talbot Tagora
Moto-sport
Formule 1
Talbot se ve Formuli 1 objevil dvakrát. Konstruktéři po válce připravili pro závody F1 šestiválcový Talbot-Lago T26 o objemu 4,5 litru a v prvních dvou ročnících mistrovství světa F1 se v letech 1950 a 1951 na tratích objevila řada továrních i soukromých exemplářů. V úvodním závodě mistrovství světa, Velké ceně Velké Británie 1950, se Talboty, v jejichž kokpitu seděli jezdci Yves Giraud-Cabantous a Louis Rosier, umístily na čtvrtém a pátém místě. Přechod na dvoulitrové vozy F2 v roce 1952 fakticky ukončil působení Talbotu jako výrobce vozů F1.
V letech 1981-1982 se vozy Talbot znovu krátce účastnily závodů Formule 1, když se automobilka spojila se značkou Ligier a využila jejich spolupráce s výrobcem motorů Matra, aby právě tento motor pro něj zajistila. Ačkoli vozy byly známé pod názvem Ligier-Matra, tým používal značku Talbot a také uzavřel s automobilkou sponzorskou smlouvu. Tato spolupráce trvala dva roky a byla celkem úspěšná, a to především v roce 1981, kdy se Jacques Laffite umístil v celkovém hodnocení šampionátu na čtvrtém místě se dvěma vítězstvími.
Světová rallye (World Rallye Championship)
Tovární tým Talbot pro účast na světové rallye byl sestaven v roce 1979 poté, kdy Peugeot převzal společnost Chrysler Europe a obnovil jméno Talbot. V úvodní sezóně mistrovství na Rallye Sanremo 1979 skončil Tony Pond s vozem Talbot Sunbeam Lotus na skvělém čtvrtém místě. Další úspěchy následovaly v sezóně 1980, kdy Guy Fréquelin vybojoval pro tým Talbot první umístění na stupních vítězů, když na Rally Portugal skončil třetí, a zejména když Henri Toivonen pak vyhrál RAC Rallye a stal se nejmladším vítězem světové rallye.
Účast na rallye skončila pro značku Talbot velkým úspěchem, což potvrzuje bronzová medaile Guye Fréquelina a čtvrté místo Russella Brookese. Bylo to také naposledy, kdy vůz s pohonem na dvě kola vyhrál RAC Rallye. V mistrovství světa kategorie konstruktérů se Talbot umístil na šestém místě.
V sezóně 1981 pokračoval Talbot v závodech s jezdci Fréquelinem a Toivonenem. Ačkoli tým v sezóně zaznamenal zásluhou Fréquelina jediné vítězství na Rallye Argentina, v celkovém hodnocení však značka Talbot, díky ostatním skvělým bodovaným výsledkům, získala titul v kategorii konstruktérů. Mezi jezdci Fréquelin skončil druhý v těsném závěsu za Ari Vatanenem na Fordu. V sezóně 1982 šampionát ovládly vozy Audi Quattro s pohonem na všechna kola.