HANOMAG-HENSCHEL

Historie

Počátky společnosti sahají do roku 1835, kdy pan Georg Egestorff založil v Lindenu u Hannoveru společnost Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik Georg Egestorff, která vyráběla malé parní stroje. Brzy začala vyrábět zemědělské stroje a v roce 1846 postavila první železniční lokomotivu pro Královské hannoverské státní dráhy. Do roku 1870 společnost vyrobila 500 lokomotiv a v roce 1871 změnila název na Hannoversche Maschinenbau Actien-Gesellschaft vorm. Georg Egestorff, Linden vor Hannover. Výroba silničních vozidel následovala v roce 1905, kdy společnost získala zakázku na parní vozy pro německou armádu. [obrázek: Železniční lokomotiva Hanomag zkonstruovaná v roce 1932]

Traktory 1946

V roce 1912 zahájila společnost Hanomag výrobu traktorů s pluhy vybavených benzinovými motory o výkonu až 80 koní (59 kW). V roce 1924 byl na trh uveden první zemědělský traktor WD 26 (WD) se čtyřválcovým benzinovým motorem o výkonu 26 koní (19 kW). V roce 1931 byl vyroben první dieselový traktor RD 36 se čtyřválcovým motorem o výkonu 36 koní (26 kW) a objemu 5,2 litru. V roce 1939 a na počátku padesátých let si společnost Hanomag držela čelní pozici na trhu. V roce 1951 byla vyvinuta řada nových traktorů založených na modulárním systému s dvou-, tří- a čtyřválcovými motory. Od roku 1962 až do ukončení výroby v roce 1971 se vyráběly pouze traktory s čtyřdobými vznětovými motory.

V letech 1912 až 1971 opustilo tovární haly v Lindenu více než 250 000 strojů o výkonu od 12 do 92 koní (9 až 68 kW). Kromě toho společnost disponovala výrobními závody v Argentině a měla uzavřené licenční smlouvy se španělskými průmyslníky.

Automobily

Hanomag 2/10PS "Kommissbrot"Ve dvacátých letech minulého století trh s parními silničními vozidly postupně upadal a jejich konec se neodvratně blížil, tudíž společnost Hanomag viděla svou další budoucnost v sektoru osobních automobilů, zejména v úsporných modelech. V roce 1925 uvedla na trh svůj produkt Hanomag 2/10, otevřený dvoumístný vůz o hmotnosti 370 kg s jednoválcovým vodou chlazeným motorem o objemu 500 cm3 [1] umístěným uprostřed. Byl pojmenován Zweisitzer Limousine (dvoumístná limuzína) [2] a díky své zaoblené přídi a zádi získal přezdívku Kommissbrot, neboť svým tvarem připomínal bochník armádního chleba. Přestože se vozy vyráběly ve velkém počtu, celkem 15 775 kusů, firmě příliš nevydělávaly a koncem dvacátých let byla divize železničních lokomotiv prodána společnosti Henschel & Son z Kasselu. [orázek: Hanomag 2/10PS "Kommissbrot"]

V roce 1928 se objevil konvenčnější vůz 3/16PS a první traktory s dieselovým motorem, které firmu vrátily do zisku. V roce 1929 společnost Hanomag zaznamenala výrazný pokles obchodního obratu, v důsledku čehož si nahromadila velké zásoby neprodaných vozidel. V roce 1930 se situace zlepšila a společnost ovládla 14 % domácího automobilového trhu, tudíž zaujala druhé místo za Opelem. Nicméně v roce 1931 udeřila nová krizová vlna, když jí banky vypověděly úvěr. Továrna byla zastavena městu Hannover a trustu Vereinigte Stahlwerke. Společnost následně obnovila činnost už pod názvem Hanomag Automobil und Schlepperbau GmbH.

Na rok 1932 byl ohlášen nový malý vůz o objemu 1,1 litru. Tento automobil by v roce 1934 přejmenován na Garant, a jelikož se dobře prodával, mohla společnost zavést výrobu v dvousměnném provozu, takže v roce 1933 uvedla na trh další větší vůz Rekord (tento název později převzala společnost Opel) o objemu 1,5 litru se samostatným odpružením předních kol. Na berlínském autosalonu 1936 byla prezentována jeho verze se vznětovým motorem.

1,3 litrová verze Hanomag byla představena v roce 1939. Tento vůz byl vybavený jednolitou karoserii, což byl na tehdejší dobu inovativní prvek. Automobil velmi zaujal technický personál společnosti Volvo a výrazně inspiroval ke konstrukci osobního vozu Volvo PV 444.

Vojenská vozidla

Během druhé světové války automobilka vyráběla motory pro vojenská vozidla, konkrétně vojenskou verzi svého těžkého tahače přejmenovaného na SS-100 a také polopásové transportéry. V letech 1937 až 1940 se pod značkou Stoewer vyráběla vozidla Hanomag 20 B (vyrobeno cca 2000 kusů), což byly menší transportéry s pohonem všech kol (verze R180, R200 a Type 40). V důsledku kapacitních problémů firmy Stoewer byla zahájena společná výroba jak vozidel společnosti BMW (verze 325) tak i Hanomag. Společně tito tři výrobci vyrobili asi 10000 kusů. Většina modelů byla vybavena speciálním systémem ovládání všech kol. Ovládací systém "lock-level" mezi předními sedadly umožňoval natáčení řiditelné zadní nápravy pod určitým úhlem do strany

Nejvýznamnějším a současně i nejcharakterističtějším vojenským vozidlem, které společnost Hanomag během druhé světové války navrhla a vyrobila, byl Sd.Kfz. 251 s více než 15 000 vyrobenými kusy (nazývaný prostě "Hanomag", což však bývá zpochybňováno, neboť mohlo jít pouze o poválečné označení. Němečtí důstojníci je ve svých denních rozkazech a jiných dokumentech označovali jako SPW "Schützenpanzerwagen, neboli obrněné vozidlo pěchoty"). Vůz byl zkonstruován k ochraně a přepravě mechanizovaných pěších jednotek a byl zdaleka nejrozšířenějším německým obrněným vozidlem určeným k přepravě osob za druhé světové války a vlastně i přímým předchůdcem dnešních obrněných transportérů. Ve srovnání s nejrozšířenějším polopásovým vozidlem M3 na straně spojeneckých sil byl Sd.Kfz. 251 pomalejší a méně výkonný, ale díky silnějšímu sešikmenému bočnímu pancíři poskytoval lepší ochranu. Vozidlu M3 s plochými boky se také hanlivě říkalo "Vitrína na Purpurové srdce", protože nebylo schopno z blízké vzdálenosti zadržet střely ráže 7,92 mm Mauser, zatímco sešikmený boční pancíř Hanomagu spojenecké střely odrážel bez problémů.

Po válce byla obnovena výroba přívěsů, následovaly traktory a v roce 1949 byl na trh uveden nákladní automobil o hmotnosti 1,5 tuny. Výrobu osobních automobilů po válce již společnost neobnovila, i když určité prototypy byly sestaveny. Rudolph Hiller, tehdejší prezident společnosti Phänomen Trucks, se stal členem představenstva a rovněž i výraznou osobností, která přispěla k restrukturalizaci společnosti, zejména tím, že v roce 1952 zařídil její vstup do konsorcia Rheinstahl.

Fúze a rozdělení

V roce 1964 převzalo konsorcium Rheinstahl společnost Henschel-Werke a v obráceném historickém sledu došlo k jejímu sloučení s firmou Hanomag.

Provoz zemědělských traktorů byl prodán společnosti Massey Ferguson a v roce 1969 přešla divize Hanomag-Henschel vyrábějící nákladní automobily pod Daimler Benz, takže hannoverský závod vyráběl stroje pro zemní práce pro společnost Massey Ferguson.

Společnost Komatsu, druhý největší světový výrobce stavebních strojů, koupila v roce 1989 podíl ve společnosti Hanomag AG a od roku 2002 je Komatsu Hanomag GmbH stoprocentní dceřinou firmou této globální společnosti.

Stavební stroje

V Hannoveru vyrábí společnost kolové nakladače o výkonu od 54 do 353 HP (263 kW) a od roku 2005 také kolová rypadla o hmotnosti od 14 do 22 tun. Ty díky Evropskému technickému centru (EUTC) odpovídají nejaktuálnějším technickým normám. V Hannoveru společnost vyvíjí stavební stroje, které splňují nejrůznější požadavky zákazníků v celé Evropě a u některých výrobků i ve světovém měřítku.

 

 

000 092 9001, 000 184 5725, 000 184 5825, 000 184 8525, 000 184 8925, 000 466 0404, 000 477 3115, 001 477 6301, 002 184 9001, 004 774 515, 1025569M91, 1037735M91, 105 946 216, 105946216, 1087810M91, 109 368 2 M 91, 109 368 3 M 91, 1090118M91, 1093682M91, 1093683M92, 1097001M91, 114 241 160, 114 924 143, 114 924 144, 114 932 108, 114 946 749, 114241160, 114924119, 114924133, 114924143, 114924144, 114924144, 114924144, 114924160, 114924188, 114932108, 114932108, 114932108, 114946183, 1149461831, 117924708, 117932101, 1197946146, 1197946185, 126932110, 126932110, 126932111, 126932111, 130 924 116, 130 924 119, 130924116, 130924119, 135 932 111, 135 946 120, 135946120, 1428718M91, 1428739M91, 1429718M91, 153 187 002, 153 187 003, 153173000, 153173000, 153173000, 153187002, 153187003, 156 932 101, 156 946 109, 156932101, 156946109, 156946109, 156946109, 161087105, 172066112, 172066112, 172066112, 1845825, 1848525, 1848525, 194 924 159, 194 946 169, 194924133, 194924159, 194932128, 194932128, 194932128, 194932159, 194942201, 194946145, 194946169, 194946201, 194993159, 194993159, 194993159, 195 946 205, 195946137, 195946201, 195946205, 195946216, 19594623, 195946231, 195946737, 195946746, 197 946 146, 197 946 185, 197 946 201, 197932115, 197932115, 197932115, 197946146, 197946184, 197946185, 197946201, 197946201, 197946201, 211 204 221, 211204221, 246 952 775, 265 600 17, 265 606 02, 26540132, 26540132, 26560017, 26560602, 2862344M1, 2862362M1, 2863093M1, 2863365M1, 2868366M1, 2868508M1, 2868515M1, 2871 513 M 2, 2871513M2, 2871722M1, 2871928M1, 2872920M1, 2872977M1, 2872998M1, 2873917M1, 2874126M1, 2874154M1, 2874186M1, 2879154M1, 2894 080 M 1, 2894080M1, 2954346M1, 2979 653 M 1, 2992609M1, 2992609M1, 2998553M1, 3072251M1, 3072254M1, 3072893M1, 3074 305 M 1, 3074 306 M 1, 3074 308 M 1, 3074 309 M 1, 3074304M1, 3074305M1, 3074306M1, 3074307M1, 3074308M1, 3074309M1, 3095 171, 3096 341 M 91, 3096 343 M 91, 3096 344 M 91, 3096340M91, 3096340M91, 3096340M91, 3096341M91, 3096343M1, 3096343M91, 3096344M91, 3227 720 M 1, 3235398M1, 3243159M1, 3252 001 M 1, 3252 002 M 2, 3252 506 M 1, 352 470 0092, 3524700092, 371912193, 371912193, 371912793, 371912793, 373 952 178, 373952178, 377 952 178, 422 090 0051, 4220900051, 451 857 6104, 4773115, 4774515, 4916 566 M 1, 4916 567 M 1, 4916566M1, 4916566M1, 4916566M1, 4916567M1, 4916567M1, 4916567M1, 512 542 0100, 512 542 1000, 512 593 000, 5125420100, 512542100, 5125421000, 512593000, 512594000, 513 173 000, 51317300, 51317300, 513173000, 520 540 1300, 5205401300, 521 541 0067, 586 542 0000, 5865420000, 5865420000, 589 452 0700, 589 452 0800, 5894520700, 598 452 0700, 598 452 0800, 598 452 2200, 598 542 1000, 5984020700, 5984500900, 5984520600, 5984520700, 5984520700, 5984520800, 5984521500, 5984522200, 5984522200, 5984529700, 5985401210, 5985420100, 5985421000, 59854210000, 5985421004, 6031840125, 607 184 0025, 6071840025, 6071840025, 626 015 2271, 6260152271, 711 922 187, 711 922 604, 711 922 853, 711 983 614, 711922187, 711922604, 711922853, 711983614, 711988614, 773906234, 773906234, 773906234, 83074305, 83074308, 83074309, 860 114 924 119, 860 114 924 144, 860 114 932 108, 860 135 932 111, 860 153 187 002, 860 153 187 003, 860114924119, 860114924144, 860114932108, 860114932108, 860114932108, 860153187002, 860153187003, 880 0092 2604, 88000922604, 921 488, 921488, 921488, 921488, 922 604, 922 853, 922604, 922604, 922604, 922783, 922853, 971 238 001, 971238001, 983 614, 983614, F100001160243

Původní čísla uvedená v katalogu slouží výhradně k jednoznačné identifikaci požadovaného filtru nebo dílu. Ve většině případů poskytujeme plnohodnotné náhrady, přičemž garantujeme parametry odpovídající originálním filtrům a dílům. Nemáme žádný vztah s výrobci. Čísla filtrů, dílů a názvy jsou používány pouze pro účely srovnávacích tabulek. Všechny uvedené obchodní názvy jsou registrovanými ochrannými známkami příslušných majitelů.

Poptávka filtru

Pokud požadovaný filtr nebo díl nenaleznete, neznamená to, že jej nemáme v sortimentu a nelze nabídnout. Data v katalogu na webových stránkách pravidelně aktualizujeme, ale data nejsou nikdy zcela kompletní, protože neustále přibývají nové položky. V takovém případě nás prosím kontaktujte telefonicky na +420 545 215 920 nebo e-mailem na info@c-filter.cz. Tento způsob komunikace můžete také použít v případě, že se Vám nechce vyplňovat nebo Vám nejde odeslat Poptávkový formulář.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.