Historický odkaz
Společnost Lucas byla založena v roce 1872, tedy ve stejném roce, kdy byl patentován první zážehový motor. Do uvedení prvního motorového vozu Mercedes zbývalo ještě 14 let a Ford Model T se objevil až za 27 let. Podnik, který Joseph Lucas založil v Birminghamu a kde se dodnes nachází jeho ředitelství, se stal symbolem soudržnosti a trvanlivosti produktů vyrobených společností Lucas, což z něj činí jednu z nejúspěšnějších automobilových značek v historii.
1870–1880
Joseph Lucas se narodil v Birminghamu v roce 1834. Díky vrozenému obchodnímu nadání a prozíravosti se na počátku šedesátých let devatenáctého století pustil do obchodování s parafinovým olejem do domácích lamp a dalších produktů. V roce 1875 otevřel na ulici Little King malou dílnu s pěti zaměstnanci.
Počáteční sortiment zahrnoval petrolejové lampy (Tom Bowling) včetně první svítilny pro jízdní kola prodávané pod názvem „King of the Road,“ které se následně po roce 1878 montovaly i na známé velocipédy s vysokým předním kolem.
1900–1910
Joseph Lucas zemřel v roce 1902 a ve funkci prezidenta ho vystřídal jeho syn Harry. Společnost Lucas měla v té době vybudovanou ideální pozici, aby mohla výhodně těžit z dynamicky se rozvíjejícího trhu motorových vozidel, zejména v roce 1903, kdy parlament vydal zákon povolující rychlostní limit automobilů nad hranici lidské chůze, čímž je výrazně zatraktivnil.
Nabídka sortimentu byla následně rozšířena o různá příslušenství pro jízdní kola, motocykly a automobily včetně olejových, acetylenových a elektrických lamp. Z původní malé dílny se tak stal dynamicky se rozšiřující podnik úspěšně reagující na zvýšenou poptávku po jeho produktech.
1910–1920
Rozšiřování sortimentu pokračovalo nadále a díky akvizici společnosti Thomson-Bennett Ltd získala společnost Lucas možnosti nabízet také magnetické součásti a přispět tím do expandujícího portfolia segmentu elektrotechniky, včetně startérů a dynam (poprvé vyrobených v roce 1912).
Jednalo se vskutku o revoluční počin, neboť jezdcům i řidičům umožňoval jízdu i v noci, což ostatně dokládá i tento citát z katalogu zveřejněném v roce 1914: „Tento obrázek je skutečnou fotografií osvětlené silnice pořízené v temné noci pomocí OSVĚTLOVACÍHO SYSTÉMU NA BÁZI DYNAMA ZNAČKY LUCAS.“
1920–1930
Toto období se neslo v duchu dalšího rychlého rozmachu společnosti Lucas v důsledku prudkého rozvoje automobilizmu. Firma učinila několik důležitých akvizic, z nichž nejvýznamnější se udála v roce 1926, kdy se jí podařilo získat do svých řad společnosti C.A Vandervell & Co. Ltd. a Rotax (Motor Accessories) Ltd.
Lucas se v této době stává největším dodavatelem elektrického zařízení pro drtivou většinu britských vozidel a také největším výrobcem dalších příslušenství.
1930–1940
Po zmíněné akvizici byla provedena reorganizace továrny CAV v Actonu, aby svou výrobu zaměřila na elektropříslušenství do všech typů komerčních a těžkých vozidel. Byly zahájeny také práce na vstřikovacích čerpadlech pro vznětové motory, konkrétně cestou partnerství se společností Bosch, jejíž akcie společnost Lucas skoupila již v roce 1937. Firma Rotax své úsilí zaměřila na letecký průmysl a stala se tak základem budoucího rozvoje podniku Lucas Aerospace. Jako první krok v segmentu brzdového příslušenství Lucas koupil od společnosti Bendix US firmu British Bendix.
1940–1950
V roce 1943 Lucas získal od společnosti New Hudson podnik Girling vyrábějící brzdová příslušenství, čímž své portfolio obohatil o produkty hydraulického systému brzd.
1950–1960
V roce 1951 se firma přejmenovala na Joseph Lucas (Industries) Limited a stala se holdingovou společností. Navíc, z důvodu neustále se rozšiřujícího sortimentu produktů došlo k založení distribučních dceřiných společností. Ve Velké Británii tak působilo osm výrobních skupin a v zahraničí více než dvanáct distribučních společností.
Zásadním milníkem v sortimentu produktů byly první kotoučové brzdy montované na sériové vozy a také zavedení rotačního vstřikovacího čerpadla DPA.
Obrázek: Dobová reklama na tři hlavní sektory.
1960–1970
Do roku 1960 společnost zaměstnávala 57 000 pracovníků a expanze po celé Evropě nabírala na síle, což se projevovalo zejména v segmentu výroby brzd ve Francii a Německu, dále uzavíráním partnerství v oblasti dieselových produktů ve Francii a Španělsku a výrazným rozšiřováním sítě autopříslušenství. Společnost Lucas Service figurovala nyní jako podnik s globální působností exportující na více než 130 trhů s přibližně 4 000 autorizovanými prodejnami.
1970–1980
V sedmdesátých letech figurovala společnost Lucas jako 54. největší podnikatelský subjekt ve Velké Británii. Aby dokázala správně reagovat na měnící se národní a mezinárodní obchodní podmínky bylo uskupení v roce 1974 přejmenováno na Lucas Industries, což zahrnovalo i zavedení nové korporátní identity, včetně názvu Lucas Diagonal. V důsledku těchto kroků společnost přišla o některé velmi renomované značky, jmenovitě Lucas (Lion), Girling a CAV.
Do roku 1975 bylo pětatřicet procent všech automobilů vyráběných po celém světě vybaveno brzdami vyrobenými podnikem Lucas Girling, anebo jeho přidruženou společností, případně podnikem s licencí.
1980–1990
V reakci na pokles základny výroby automobilů ve Velké Británii následovalo období restrukturalizace a opětovného zaměření na zahraniční trhy. Ještě do konce tohoto desetiletí se záměr společnosti Lucas Automotive (založené v roce 1988) přesunul do oblasti výroby špičkových technologií řízení motorů a brzdových systémů pro zákazníky celého světa.
Strategie značky na trhu s autopříslušenstvím se stále zaměřovala na tři základní technologie, konkrétně na elektrotechniku, brzdové systémy a dieselové produkty vyjádřené na svém logu červenou, žlutou a modrou diagonálou, jenž symbolizuje kontinuitu jedné společnosti.
1990–2000
Změna značky Lucas na symbol s jednotným zeleným pozadím byla dokončena v roce 1994 s aplikací na produkty různého značení, publikací, balení a reklam po celém světě. Trendy v automobilovém průmyslu směřující ke globalizované výrobě a poptávce po technologicky vyspělých výrobcích pokračovaly i v devadesátých letech.
Výsledkem fúze uskutečněné v roce 1996 s cílem založit společnost Lucas Varity bylo vytvoření jednoho z deseti nejlepších dodavatelů automobilových komponentů na světě. V roce 1999 následovala akvizice společností TRW, která je nyní světovým lídrem v oblasti automobilových bezpečnostních systémů.
2000–2010
První desetiletí nového milénia bylo pro společnost Lucas velmi bohaté na významné události. V roce 2003 se společnost TRW rozhodla udělit licenci na značku Lucas specializovaným subjektům, aby mohly pokračovat ve vývoji a investování do programů realizovanými pod touto značkou.
V této době společnost Lucas obchoduje nepřetržitě již více než 125 let a působí jako světově renomovaný dodavatel vysoce kvalitních, technicky excelentních automobilových a motocyklových příslušenství jak pro výrobce vozidel, tak i pro trh s autopříslušenstvím.
Od roku 2010
I dnes společnost Lucas jde v duchu těchto prudce se rozvíjejících trendů a zároveň s novými produkty dynamicky expanduje na nové trhy. Lucas je prosperující globální značka disponující strategickou sítí vlastních podniků, klíčových držitelů licencí a distributorů, kteří společně přispívají k celosvětovému obchodnímu úspěchu, jehož finanční hodnota přesahuje částku 100 milionů dolarů.