Hatz – globální značka
Firma Hatz je nezávislý specialista na 1–4 válcové dieselové motory s celosvětovou působností. Její dieselové motory jsou používány v oblastech jako jsou stavební stroje, kompresory, užitková vozidla, zemědělské stroje, manipulační zařízení, ale také lodě. Hatz vyvíjí a vyrábí dieselové motory ve výkonovém rozsahu 1,5 až 56 kW, zaměstnává kolem 1 000 zaměstnanců, více než 5 % z nich působí v oblasti výzkumu a vývoje.
Firma Hatz vyvíjí a vyrábí speciální systémy založené na průmyslových motorech. Důraz je kladen na řešení týkající se energie a napájecích zdrojů, škálovatelných elektrických stanic, čerpacích systémů, stejně jako speciálních aplikací v lodním a vojenském sektoru.
Obchodní oblast Components vyrábí vysoce přesné kovové komponenty zejména pro automobily a užitková vozidla, zemědělství a stavebnictví. Hatz získal speciální know-how pro sériové přesné obrábění titanu.
Globální síť Service zahrnuje více než 500 servisních center, 13 dceřiných společností a 94 agentů Hatz ve 115 zemích. To znamená, že firma je schopna rychle dodat náhradní díly i náhradní systémy a zároveň provádět rychlé opravy.
Profil společnosti Hatz
Motorenfabrik Hatz GmbH & Co. KG, se sídlem v Ruhstorf an der Rott, je přední německý výrobce dieselových motorů.
Tento rodinný podnik zaměstnává okolo 1 000 zaměstnanců, více než 5 % z nich působí v oblasti výzkumu a vývoje. V roce 2012 bylo dosaženo obratu kolem 160 milionů eur. Společnost Motorenfabrik Hatz GmbH Co. & KG založil Mathias Hatz v roce 1880. Firma, původně zaměřená na opravy zemědělských strojů a lokomotiv, se rozvinula ve světově působící společnost zabývající se výrobou dieslových motorů, zakázkovou výrobou Konkordů, klikových hřídelí a také konstrukcí systémů.
Tato rodinná firma se skládá z 13 vlastních dceřiných společností, 94 agentů Hatz ve 115 zemích a více než 500 servisních center po celém světě. Proto je firma schopna rychle dodat náhradní díly a zajistit náhradní systémy.
Motory začala společnost vyrábět v roce 1904. V roce 1910 Hatz zahájil výrobu vznětových motorů pro stacionární použití. Na tomto základě byl vyvinut první vodou chlazený dieselový motor Hatz H-série (max. výkon 6 kW, 500 otáček za minutu, váha 430 kg).
O tři roky později byla postavena nová motorkárna a Hatz začala vyvážet motory i do Jižní Ameriky. V roce 1936 byla zahájena výroba dvoudobého motoru s horizontálním uspořádáním válců (L2), který byl určen zejména pro použití v stavebnictví (max výkon 8 kW, otáčky motoru 1100 rpm, hmotnost 360 kg).
V roce 1950 byly společností prezentovány první zemědělské traktory. O další tři roky později představila Hatz první vzduchem chlazený čtyřtaktní vznětový motor E80 (max. výkon 7,5 kW, otáčky motoru 2000, rpm 140 kg), který se prodával po celém světě. V roce 1958 byl vyroben první vysoce silný dieselový motor E75, který má pouzdro z lehké slitiny (max. výkon 3,5 kW). Tento motor, který vážil pouhých 50 kg a běžel s rychlostí až 3 000 otáček za minutu, byl základem celosvětového úspěchu společnosti Hatz.
V roce 1966 Hatz představil nejmenší průmyslový dieselový motor na světě vhodný na silnice, označení motoru bylo E 671 (výkon 2,6 kW max, 3600 otáček za minutu, hmotnost 34 kg). O dva roky později byla zahájena výroba několika docela malých vznětových motorů. S „SilentPack“, což je capsuled vzduchem chlazený motor, který šel na prodej v roce 1978, emise hluku byla ve srovnání s podobným uncapsuled motorem snížena o 90 %. V době 100. výročí založení firmy měl Motorenfabrik Hatz cca 950 zaměstnanců.
Kompaktní dvouválcový motor 2G30 byl představen v roce 1986. O dva roky později začala společnost smluvní výrobu automobilových komponentů, jako jsou conrods, klikových hřídelí, vahadla atd. V současné době je několik milionů dílů vyráběno pro automobilový, zemědělský i motocyklový průmysl.
B-série Motory, které jsou stále ještě motory s nejvyšším objemem výroby, byly vyvinuty a zavedeny v roce 1990. Výroba motorů s vertikální klikovou hřídelí následovala o něco později.
V roce 1990 byla zahájena výroba nově vyvinutých produktů, například vzduchem chlazené dieselové jednoválcové motory série 1B s vertikálním hřídelem. Vzhledem k jejich nízké hmotnosti byly vznětové motory Hatz rovněž namontovány na motocykly. Výrobce motorky Sommer se sídlem v Eppstein používá jednoválcový čtyřtaktní dieselový motor Hatz 1B40 (462 cm³, 8 kW / 11 PS) pro dovybavení indických motorek série Royal Enfield.