Historie společnosti
Historie společnosti DEUTZ je dlouhá a bohatá a má být na co hrdá. Před 150 lety Nicolaus August Otto a Eugen Langen založili společnost „N.A. Otto & Cie.“, předchůdce dnešní společnosti DEUTZ AG, která jako první na světě začala vyrábět motory. Z tehdejší malé dílny s hrstkou zaměstnanců v Kolíně nad Rýnem se vyvinul podnik spolupracující se silnými partnery a udržující si celosvětově přední postavení v oblasti technologie motorů. Dnes společnost DEUTZ zaměstnává 4 900 lidí a má své zastoupení ve 130 zemích na všech kontinentech. Před 150 lety položili pánové Otto a Langen základní kámen motorizace světa a volného pohybu, bez něhož by byl náš moderní způsob života nemyslitelný. Rok 1864 byl počátkem dlouhé a dramatické historie plné milníků významných nejen pro společnost DEUTZ.
Počátky společnosti DEUTZ AG
Jasné vize a neúnavné experimentování Nicolause Augusta Otta podnítili revoluci ve světě, a to nejen v oblasti automobilového průmyslu. Jeho geniální vynález čtyřtaktního motoru položil základy globální motorizace a volného pohybu dnešní společnosti. Jednoho z prvních velkých milníků docílil v roce 1864, když společně s inženýrem Eugenem Langenem zakládá výrobní podnik „N. A. Otto & Cie“. Tato malá dílna ve staré části Kolína nad Rýnem se stala první výrobnou motorů na světě a stojí u zrodu dnešní společnosti DEUTZ AG.
Nicolaus August Otto ze své zkušenosti dobře věděl, že cestování koňským spřežením po venkovských cestách bývá zdlouhavé, neboť sám jako obchodník často takto cestoval. Takové cestování bývalo nepříjemné a časově náročné. Otto, díky svému velkému zájmu o techniku, se rozhodl vše změnit. Již dlouho přemýšlel o tom, jak například urychlit cestu z Kolína nad Rýnem do Cách. V roce 1860, pravděpodobně na jedné ze svých mnoha cest, se dozvídá o vynálezu Francouze Etienna Lenoira. Jeho spalovací motor na uhlí a plyn podnítí Ottovu zvědavost, načež dostane nápad, že „sám zkonstruuje pohonný stroj, který lze snadno a prakticky použít pro pohyb vozidel na venkovských cestách, a který bude také prospěšný pro lehký průmysl“, jak sám píše v roce 1861 ve své první patentové přihlášce na pruské královské ministerstvo obchodu. Jeho patent na lihový karburátor pro zařízení, které by bylo nezávislé na veřejné plynové síti, byl zamítnut. Otto však nyní soustředí své úsilí na vývoj motoru.
Kolínský mechanik Michael Zons mu postavil model Lenoirova stroje. Otto sám provádí různé experimenty, aby zjistil účinky směsi stlačeného plynu a vzduchu. Krátce nato začne experimentovat se čtyřtaktním motorem, který si sám zkonstruoval. Princip čtyřtaktního cyklu sání, komprese, spalování a výfuku je nejen geniální, ale i revoluční. Ottovi se však nedaří mít pod kontrolou prudké zážehy ve svých čtyřech válcích. Proto se také motor po krátké době chodu rozpadne na kusy. Otto tedy začal hledat nové cesty a v roce 1863 sestrojil a otestoval svůj první „stroj na atmosférický plyn“. Konečně vidí, že je na správné cestě, bohužel mu však dochází peníze a tak se tento geniální vynálezce ocitá téměř v koncích. Přesto se však najde někdo, kdo projeví o stroj poháněný plynem zájem a nakonec se nechá i přesvědčit. Tím člověkem je Eugen Langen, inženýr pracující v kolínském cukrovarnictví, který se rozhodne do Ottových nápadů a schopností výrazně zainvestovat.
31. března 1864 založili August Otto a Eugen Langen společnost „N.A. Otto & Cie“. První z nich poskytuje know-how, zatímco druhý přispívá finančně a zejména podnikatelskými zkušenostmi. Společně zahajují provoz „první továrny na výrobu motorů na světě,“ což byl také první krok ke vzniku dnešní společnosti DEUTZ AG. Právě v jejich dílně v Servasgasse v Kolíně nad Rýnem se datují počátky historie jedinečného podniku, který nemá ve světě obdoby.