Historie společnosti Scania
Již od svého založení v roce 1891 se společnost Scania díky své strategii neustálých inovací stala jedním z předních světových výrobců těžkých nákladních vozidel a autobusů. V následujícím výčtu historických milníků se seznámíte s hlavními vůdčími osobnostmi, vynálezci a pracovníky, kteří měli výrazný podíl na vývoji této společnosti.
Hlavní milníky společnosti
2019: Scania organizuje den zaměřený na klimatické změny
20. září, před zahájením summitu OSN v New Yorku o klimatických změnách, organizuje společnost Scania celopodnikový den zaměřený na téma klimatických změn.
2019: Inovativní koncepce městské dopravy
Scania představuje projekt NXT, svou vizi elektrifikované a udržitelné městské dopravy od roku 2030.
2019: AXL - koncepce autonomního nákladního vozidla bez kabiny
Scania představuje vůz AXL, poslední produkt ze své autonomní řady, tj. plně autonomní nákladní vozidlo bez kabiny řidiče.
2018: VW Truck & Bus se stává novým subjektem pod názvem TRATON
V roce 2015 společnost Volkswagen AG zakládá podniky Volkswagen Truck & Bus GmbH, aby obě své značky spojila do jednoho názvu a v roce 2018 se Volkswagen Truck & Bus transformuje v uskupení TRATON GROUP.
2018: Investice do výrobce bateriových článků
S cílem urychlit rozvoj elektrifikace dopravního průmyslu oznamuje společnost Scania svůj záměr investovat 10 milionů eur do partnerství se společností Northvolt.
2017: Nová řada XT
V roce 2017 následuje dokončení řady nové generace nákladních vozidel Scania XT, která upoutala pozornost svým výrazným barevným provedením a robustními úpravami.
2016: Nákladní vozy nové generace
V roce 2016 je na trh uvedena nová řada nákladních automobilů pro dálkovou dopravu se zcela novou modulární kabinou.
2015: 150,000 nákladních vozů s aktivovanou konektivitou
Scania dodává stopadesátý tisící kus nákladního vozidla s aktivovanou konektivitou pro svého zákazníka - společnost Aconcagua Transportes v Argentině.
2014: Scania zavádí vlastní chytré hodinky
Scania se stává lídrem i v oblasti individuálních komunikačních technologií, v nichž se pojí móda se špičkovou technologií, konkrétně ve formě chytrých hodinek komunikujících s nákladními vozidly.
2014: Přechod do plného vlastnictví společnosti VW
Volkswagen oznamuje veřejnou nabídku akcionářům společnosti Scania, aby všechny akcie společnosti Scania nabídli Volkswagenu za cenu 200 švédských korun v hotovosti za akcii.
2013: Nová řada Streamline
Scania uvádí na trh novou řadu dálkových nákladních vozidel Streamline. Vylepšená aerodynamika a hnací ústrojí snižují spotřebu paliva až o 8 %.
2012: Lodní motor V8 o výkonu 1.000 HP
Scania představuje výkonný lodní motor V8 o výkonu 1 000 HP se zkušební plavbou pro vybrané zákazníky a média mezi stockholmskými ostrovy.
2012: Přechod na nefosilní paliva
V březnu přechází Scania v segmentu interní dopravy na alternativní nefosilní paliva.
2011: Motory Euro 6
Dva roky před termínem stanoveným legislativou představuje Scania první evropské nákladní vozy splňující kritéria normy Euro 6 vybavené šestiválcovými třináctilitrovými motory o výkonu 440 až 480 HP.
2011: Standardní komunikační systém propojení vozidel
Správa vozového parku společnosti Scania činí v roce 2011 zásadní a progresivní rozhodnutí standardně vybavit všechna vozidla prodávaná v Evropě systémem Scania Communicator.
2010: Nový motor V8 o výkonu 730 HP
Nový osmiválec Scania s točivým momentem 3 500 Nm a výkonem 730 HP představuje nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla na světě.
2009: Nový nákladní automobil řady R získává ocenění “Vůz roku.”
Pět let po uvedení na trh a s více než 200 000 dodanými vozidly po celém světě představuje Scania svou novou verzi špičkové řady R.
2007: Nový hybridní autobus na etanol
Společnost Scania představuje hybridní autobus poháněný etanolem vykazující úsporu spotřeby paliva minimálně o 25 % a snížení emisí uhlíku z fosilních paliv až o 90 %.
2006: Scania Truck Gear
Scania vstupuje do světa módy, kde se prezentuje kolekcí Scania Truck Gear.
2006: Autobusy nové generace
V souvislosti se zavedením nové řady autobusů představuje Scania novou tržní strategii zaměřenou na segmentaci výrobků podle potřeb zákazníků.
2005: Zavedení vstřikovacího systému XPI společně s firmou Cummins
Scania vstupuje do společného podniku s americkou společností Cummins za účelem výroby nového vysokotlakého systému vstřikování paliva Common-rail pro vznětové motory.
2005: Se systémem SCR od Euro-IV k Euro-V
Scania se stává prvním výrobcem těžkých nákladních automobilů, který vyrábí motory splňující emisní normy Evropské unie.
2004: Zavedení řady R
Zavedení řady R a později řady PRT v roce 2004 je začátkem éry s jasnější identitou jednotlivých modelů kabin.
2003: První ročník soutěže Young European Truck Driver
Ital Michele Sandri vítězí v prvním ročníku soutěže Young European Truck Driver (Nejlepší mladý evropský řidič) pořádané společností Scania.
2000: Nová filozofie výroby
Tým výrobních specialistů obdržel pozvánku na několikaměsíční stáž do jednoho z výrobních závodů automobilky Toyota v USA.
2000: Milionté vozidlo sjíždí z montážní linky v Zwolle
Milionté vozidlo Scania sjíždí z montážní linky v nizozemském Zwolle. Na jeho výrobě se podílelo jedenáct výrobních jednotek v pěti zemích.
1996: Ocenění Mezinárodní nákladní vůz roku
Vůz Scania řady 4 získává prestižní ocenění International Truck of the Year (Mezinárodní nákladní vůz roku).
1995: Scania se znovu osamostatňuje
Po rozdělení společnosti Saab-Scania na dva subjekty se Scania opět stává samostatnou společností.
1995: Představení produktové řady 4
Řada 4 s čistými vypouklými liniemi vyvinuté italskou designérskou firmou Bertone dodává vozům Scania do dalšího tisíciletí nový styl.
1993: Retardér Scania představuje historickou inovaci
Vysoce oceňovanou novinkou pro řidiče je automatická regulace rychlosti při jízdě z kopce s ovládáním páčkou na palubní desce nebo brzdovým pedálem.
1991: Nová řada kabin Streamline
S novou řadou kabin Streamline činí Scania jedinečný krok vpřed ve zdokonalování aerodynamických vlastností svých vozidel.
1991: Oslava stého výročí založení
Scania slaví sté výročí založení společnosti. Součástí akce je velkolepá show, kterou během tří měsíců zhlédne 65 000 pozvaných hostů.
1989: První autobusy na etanol
Koncem 80. let byly v Evropě představeny první normy emisí výfukových plynů, k nimž se výrobci těžkých nákladních vozidel dobrovolně zavázali.
1987: Otevření Technického centra Scania
Scania otevírá nové Technické centrum s rozlohou 34 000 m2 vyčleněnou pro kancelářské prostory a 48 000 m2 pro laboratoře a zkušebny.
1984: Návrat gryfa na logo společnosti Scania
Tím, že Saab-Scania se vrací k používání ochranné známky jako firemního symbolu, dochází také k dlouho očekávanému návratu gryfa na logo společnosti.
1982: Podvozek K – jedna z nejúspěšnějších řad značky Scania
Pro autobusy a autokary je zaveden podvozek K s motorem vzadu. Nová řada se stává jedním z nejúspěšnějších autobusových podvozků společnosti Scania.
1980: Nová řada vozů GPRT
Scania představuje novou řadu GPRT (série 2) - první zcela modulární produktovou řadu společnosti.
1976: Nový výrobní podnik v Argentině
Expanze společnosti Scania v Latinské Americe pokračuje otevřením nového výrobního závodu v argentinském Tucumánu.
1974: Inovace montážní linky
V rámci řešení vysoké fluktuace zaměstnanců vynakládá společnost Scania velké úsilí na reálné vylepšení pracovního prostředí s cílem zvýšit atraktivitu práce v dílnách.
1971: Revoluční tichý autobus
Scania představuje nový ekologicky zaměřený městský autobus CR111 M – „silent bus“ s hladinou hlučnosti srovnatelnou s osobními automobily.
1969: Scania-Vabis spojuje síly se společností SAAB
Scania-Vabis se spojuje se švédským výrobcem automobilů a letadel Saab, načež vzniká nová společnost Saab-Scania.
1969: Představení legendárního motoru V8
Představení nového čtrnáctilitrového motoru V8 s turbodmychadlem o výkonu 350 HP. Motory Scania V8 se časem stávají skutečnou legendou v dopravním průmyslu.
1968: Nový výrobní závod v Luleå
Klíčovou filozofií společnosti Scania-Vabis se stává vlastní výroba všech důležitých součástí.
1966: 75. výročí založení – nové sídlo společnosti
Při příležitosti oslav 75. výročí založení společnosti se v roce 1966 otevírá v Södertälje nové sídlo společnosti.
1966: Akvizice podniku na výrobu kabin Be-Ge Karosserifabrik
V roce 1966 společnost kupuje podnik Be-Ge Karosserifabrik v Oskarshamnu zaměřený na výrobu kabin, načež výroba kabin běží již pod vlastní záštitou společnosti Scania-Vabis.
1964: Nový výrobní závod v nizozemském Zwolle
Nizozemský princ Bernhard slavnostně otevírá nový montážní závod společnosti Scania-Vabis o rozloze 27 000 m2 ve starém hanzovním městě Zwolle.
1964: Otevření nové centrální laboratoře
Otevření nové centrální laboratoře společnosti Scania. Laboratoř, později přezdívaná „The Hill“, poprvé soustřeďuje laboratorní činnosti společnosti Scania na jednom místě.
1961: Osobnost stojící za vývojem modulárního systému
Sverker Sjöström se stává prvním technickým ředitelem společnosti Scania-Vabis. Tento zkušený odborník na pevnost materiálů pracuje ve společnosti již od roku 1947.
1961: Nový motor DS10 pro nákladní automobily s turbodmychadlem
S desetiletými zkušenostmi s turbodieselovými motory uvádí Scania-Vabis na trh první motor pro nákladní automobily DS10 s turbodmychadlem.
1957: Založení pobočky v Brazílii
Nové dovozní kvóty ohrožují pozice společnosti na jejím největším exportním trhu v jižní Americe, proto vedení Scania-Vabis zakládá dceřinou společnost v Brazílii.
1956: Více než 50% výrobků na export
Scania-Vabis překonává magickou padesátiprocentní hranici produktů určených na export.
1951: První vznětový motor s turbodmychadlem
Scania-Vabis je prvním výrobcem vznětových motorů na světě aplikující v sériové výrobě technologii turbodmychadla.
1949: Motor na 400,000 kilometrů
V roce 1949 zavádí společnost Scania-Vabis u svých vznětových motorů technologii přímého vstřikování paliva, čímž výrazně zvyšuje efektivitu v oblasti úspory paliva.
1948: Generální zástupce společnosti Volkswagen
Scania-Vabis se stává švédským generálním zástupcem společnosti Volkswagen.
1941: Prvních padesát let – nova strategie růstu společnosti
Majitelé společnosti jsou si vědomi skutečnosti, že Scania-Vabis vykazuje výjimečné přednosti a schopnosti, zejména díky svým inovační kapacitám, úspěšným produktům a převážně institucionální zákaznické základně.
1940: První ženy ve výrobním závodě
Podnik Scania-Vabis zaměstnává první ženy, zpočátku jako kontrolorky anebo na podobných pozicích.
1940: Dodávka prvních trolejbusů
Ve Stockholmu zahajuje provoz trolejbus Scania-Vabis T31. V letech 1940 až 1951 dodala Scania-Vabis stockholmskému dopravnímu podniku více než 120 autobusových podvozků.
1939: První unifikovaný motor – „Royal“
Scania-Vabis představuje unifikovaný vznětový motor „Royal“. Jedná se o první motor využívající standardizované komponenty.
1934: Poslední ztrátový rok společnosti Scania
Poslední rok, kdy společnost vykazuje ztrátu. I v obdobích poklesu trhů s nákladními automobily a autobusy vykazuje Scania slušné zisky.
1932: První autobus typu “buldok”
Společnost Scania-Vabis dodává svůj první autobus typu "buldok" s řízením posunutým dopředu. Design je inspirován americkým výrobcem autobusů Twin Coach v Ohiu.
1921: Finanční potíže
Hospodářská krize po první světové válce má na společnost Scania-Vabis vážný dopad. V roce 1921 se společnost dostává do finančních potíží.
1912: První hasičský vůz
V roce 1912 dodává společnost Scania-Vabis první hasičský vůz do švédského Norrköpingu. Tento vůz dosahující maximální rychlosti 40 km/h je vybaven čtyřválcovým motorem o výkonu 60 HP.
1911: Vznik společnosti Scania-Vabis
Sloučením podniků Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö a Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge vzniká společnost Scania-Vabis vedená Perem Alfredem Nordemanem.
1911: První autobus vyrobený ve Švédsku
Místní provozovatel Nordmarkens Automobiltrafik v nejzápadnější části Švédska přebírá první autobus vyrobený v zemi.
1905: První průmyslově koncipovaný motor
První průmyslově koncipovaný motor Scania je dodán hasičskému sboru ve Stockholmu, kde je instalován do vodního čerpadla.
1902: První nákladní automobil
Společnost Vagnfabrikens vyrábí první nákladní automobil. Podle výstavního katalogu z roku 1903 vykazoval tento vůz parametry nosnosti 1,5 tuny a maximální rychlosti 12 km/h.
1900: Scania přebírá podnik na výrobu jízdních kol
V roce 1896 zakládá anglický výrobce jízdních kol Humber & Co dceřinou společnost ve švédském Malmö.
1897: První čistě švédský automobil
Je vyroben první čistě švédský automobil. Svou první jízdu uskuteční již počátkem roku 1898.
1891: Založení společnosti Vabis
V prosinci 1891 je založena společnost Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis).