SCANIA

Historie společnosti Scania

Již od svého založení v roce 1891 se společnost Scania díky své strategii neustálých inovací stala jedním z předních světových výrobců těžkých nákladních vozidel a autobusů. V následujícím výčtu historických milníků se seznámíte s hlavními vůdčími osobnostmi, vynálezci a pracovníky, kteří měli výrazný podíl na vývoji této společnosti.

Hlavní milníky společnosti

2019: Scania organizuje den zaměřený na klimatické změny
20. září, před zahájením summitu OSN v New Yorku o klimatických změnách, organizuje společnost Scania celopodnikový den zaměřený na téma klimatických změn.

2019: Inovativní koncepce městské dopravy
Scania představuje projekt NXT, svou vizi elektrifikované a udržitelné městské dopravy od roku 2030.

2019: AXL - koncepce autonomního nákladního vozidla bez kabiny
Scania představuje vůz AXL, poslední produkt ze své autonomní řady, tj. plně autonomní nákladní vozidlo bez kabiny řidiče. 

2018: VW Truck & Bus se stává novým subjektem pod názvem TRATON
V roce 2015 společnost Volkswagen AG zakládá podniky Volkswagen Truck & Bus GmbH, aby obě své značky spojila do jednoho názvu a v roce 2018 se Volkswagen Truck & Bus transformuje v uskupení TRATON GROUP.

2018: Investice do výrobce bateriových článků
S cílem urychlit rozvoj elektrifikace dopravního průmyslu oznamuje společnost Scania svůj záměr investovat 10 milionů eur do partnerství se společností Northvolt.

2017: Nová řada XT 
V roce 2017 následuje dokončení řady nové generace nákladních vozidel Scania XT, která upoutala pozornost svým výrazným barevným provedením a robustními úpravami.

2016: Nákladní vozy nové generace
V roce 2016 je na trh uvedena nová řada nákladních automobilů pro dálkovou dopravu se zcela novou modulární kabinou.

2015: 150,000 nákladních vozů s aktivovanou konektivitou
Scania dodává stopadesátý tisící kus nákladního vozidla s aktivovanou konektivitou pro svého zákazníka - společnost Aconcagua Transportes v Argentině. 

2014: Scania zavádí vlastní chytré hodinky
Scania se stává lídrem i v oblasti individuálních komunikačních technologií, v nichž se pojí móda se špičkovou technologií, konkrétně ve formě chytrých hodinek komunikujících s nákladními vozidly.

2014: Přechod do plného vlastnictví společnosti VW
Volkswagen oznamuje veřejnou nabídku akcionářům společnosti Scania, aby všechny akcie společnosti Scania nabídli Volkswagenu za cenu 200 švédských korun v hotovosti za akcii.

2013: Nová řada Streamline 
Scania uvádí na trh novou řadu dálkových nákladních vozidel Streamline. Vylepšená aerodynamika a hnací ústrojí snižují spotřebu paliva až o 8 %. 

2012: Lodní motor V8 o výkonu 1.000 HP
Scania představuje výkonný lodní motor V8 o výkonu 1 000 HP se zkušební plavbou pro vybrané zákazníky a média mezi stockholmskými ostrovy.

2012: Přechod na nefosilní paliva
V březnu přechází Scania v segmentu interní dopravy na alternativní nefosilní paliva. 

2011: Motory Euro 6
Dva roky před termínem stanoveným legislativou představuje Scania první evropské nákladní vozy splňující kritéria normy Euro 6 vybavené šestiválcovými třináctilitrovými motory o výkonu 440 až 480 HP. 

2011: Standardní komunikační systém propojení vozidel
Správa vozového parku společnosti Scania činí v roce 2011 zásadní a progresivní rozhodnutí standardně vybavit všechna vozidla prodávaná v Evropě systémem Scania Communicator.

2010: Nový motor V8 o výkonu 730 HP
Nový osmiválec Scania s točivým momentem 3 500 Nm a výkonem 730 HP představuje nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla na světě. 

2009: Nový nákladní automobil řady R získává ocenění “Vůz roku.” 
Pět let po uvedení na trh a s více než 200 000 dodanými vozidly po celém světě představuje Scania svou novou verzi špičkové řady R.

2007: Nový hybridní autobus na etanol
Společnost Scania představuje hybridní autobus poháněný etanolem vykazující úsporu spotřeby paliva minimálně o 25 % a snížení emisí uhlíku z fosilních paliv až o 90 %.

2006: Scania Truck Gear
Scania vstupuje do světa módy, kde se prezentuje kolekcí Scania Truck Gear.

2006: Autobusy nové generace 
V souvislosti se zavedením nové řady autobusů představuje Scania novou tržní strategii zaměřenou na segmentaci výrobků podle potřeb zákazníků. 

2005: Zavedení vstřikovacího systému XPI společně s firmou Cummins
Scania vstupuje do společného podniku s americkou společností Cummins za účelem výroby nového vysokotlakého systému vstřikování paliva Common-rail pro vznětové motory. 

2005: Se systémem SCR od Euro-IV k Euro-V 
Scania se stává prvním výrobcem těžkých nákladních automobilů, který vyrábí motory splňující emisní normy Evropské unie.

2004: Zavedení řady R
Zavedení řady R a později řady PRT v roce 2004 je začátkem éry s jasnější identitou jednotlivých modelů kabin. 

2003: První ročník soutěže Young European Truck Driver 
Ital Michele Sandri vítězí v prvním ročníku soutěže Young European Truck Driver (Nejlepší mladý evropský řidič) pořádané společností Scania.

2000: Nová filozofie výroby 
Tým výrobních specialistů obdržel pozvánku na několikaměsíční stáž do jednoho z výrobních závodů automobilky Toyota v USA. 

2000: Milionté vozidlo sjíždí z montážní linky v Zwolle 
Milionté vozidlo Scania sjíždí z montážní linky v nizozemském Zwolle. Na jeho výrobě se podílelo jedenáct výrobních jednotek v pěti zemích.

1996: Ocenění Mezinárodní nákladní vůz roku 
Vůz Scania řady 4 získává prestižní ocenění International Truck of the Year (Mezinárodní nákladní vůz roku). 

1995: Scania se znovu osamostatňuje
Po rozdělení společnosti Saab-Scania na dva subjekty se Scania opět stává samostatnou společností.

1995: Představení produktové řady 4
Řada 4 s čistými vypouklými liniemi vyvinuté italskou designérskou firmou Bertone dodává vozům Scania do dalšího tisíciletí nový styl. 

1993: Retardér Scania představuje historickou inovaci
Vysoce oceňovanou novinkou pro řidiče je automatická regulace rychlosti při jízdě z kopce s ovládáním páčkou na palubní desce nebo brzdovým pedálem.

1991: Nová řada kabin Streamline
S novou řadou kabin Streamline činí Scania jedinečný krok vpřed ve zdokonalování aerodynamických vlastností svých vozidel.

1991: Oslava stého výročí založení 
Scania slaví sté výročí založení společnosti. Součástí akce je velkolepá show, kterou během tří měsíců zhlédne 65 000 pozvaných hostů.

1989: První autobusy na etanol
Koncem 80. let byly v Evropě představeny první normy emisí výfukových plynů, k nimž se výrobci těžkých nákladních vozidel dobrovolně zavázali.

1987: Otevření Technického centra Scania
Scania otevírá nové Technické centrum s rozlohou 34 000 m2 vyčleněnou pro kancelářské prostory a 48 000 m2 pro laboratoře a zkušebny.

1984: Návrat gryfa na logo společnosti Scania
Tím, že Saab-Scania se vrací k používání ochranné známky jako firemního symbolu, dochází také k dlouho očekávanému návratu gryfa na logo společnosti.

1982: Podvozek K – jedna z nejúspěšnějších řad značky Scania
Pro autobusy a autokary je zaveden podvozek K s motorem vzadu. Nová řada se stává jedním z nejúspěšnějších autobusových podvozků společnosti Scania. 

1980: Nová řada vozů GPRT 
Scania představuje novou řadu GPRT (série 2) - první zcela modulární produktovou řadu společnosti. 

1976: Nový výrobní podnik v Argentině
Expanze společnosti Scania v Latinské Americe pokračuje otevřením nového výrobního závodu v argentinském Tucumánu.

1974: Inovace montážní linky
V rámci řešení vysoké fluktuace zaměstnanců vynakládá společnost Scania velké úsilí na reálné vylepšení pracovního prostředí s cílem zvýšit atraktivitu práce v dílnách.

1971: Revoluční tichý autobus
Scania představuje nový ekologicky zaměřený městský autobus CR111 M – „silent bus“ s hladinou hlučnosti srovnatelnou s osobními automobily.

1969: Scania-Vabis spojuje síly se společností SAAB
Scania-Vabis se spojuje se švédským výrobcem automobilů a letadel Saab, načež vzniká nová společnost Saab-Scania.

1969: Představení legendárního motoru V8 
Představení nového čtrnáctilitrového motoru V8 s turbodmychadlem o výkonu 350 HP. Motory Scania V8 se časem stávají skutečnou legendou v dopravním průmyslu.

1968: Nový výrobní závod v Luleå
Klíčovou filozofií společnosti Scania-Vabis se stává vlastní výroba všech důležitých součástí. 

1966: 75. výročí založení – nové sídlo společnosti 
Při příležitosti oslav 75. výročí založení společnosti se v roce 1966 otevírá v Södertälje nové sídlo společnosti. 

1966: Akvizice podniku na výrobu kabin Be-Ge Karosserifabrik 
V roce 1966 společnost kupuje podnik Be-Ge Karosserifabrik v Oskarshamnu zaměřený na výrobu kabin, načež výroba kabin běží již pod vlastní záštitou společnosti Scania-Vabis.

1964: Nový výrobní závod v nizozemském Zwolle
Nizozemský princ Bernhard slavnostně otevírá nový montážní závod společnosti Scania-Vabis o rozloze 27 000 m2 ve starém hanzovním městě Zwolle. 

1964: Otevření nové centrální laboratoře
Otevření nové centrální laboratoře společnosti Scania. Laboratoř, později přezdívaná „The Hill“, poprvé soustřeďuje laboratorní činnosti společnosti Scania na jednom místě.

1961: Osobnost stojící za vývojem modulárního systému
Sverker Sjöström se stává prvním technickým ředitelem společnosti Scania-Vabis. Tento zkušený odborník na pevnost materiálů pracuje ve společnosti již od roku 1947. 

1961: Nový motor DS10 pro nákladní automobily s turbodmychadlem
S desetiletými zkušenostmi s turbodieselovými motory uvádí Scania-Vabis na trh první motor pro nákladní automobily DS10 s turbodmychadlem. 

1957: Založení pobočky v Brazílii
Nové dovozní kvóty ohrožují pozice společnosti na jejím největším exportním trhu v jižní Americe, proto vedení Scania-Vabis zakládá dceřinou společnost v Brazílii.

1956: Více než 50% výrobků na export
Scania-Vabis překonává magickou padesátiprocentní hranici produktů určených na export.

1951: První vznětový motor s turbodmychadlem
Scania-Vabis je prvním výrobcem vznětových motorů na světě aplikující v sériové výrobě technologii turbodmychadla.

1949: Motor na 400,000 kilometrů 
V roce 1949 zavádí společnost Scania-Vabis u svých vznětových motorů technologii přímého vstřikování paliva, čímž výrazně zvyšuje efektivitu v oblasti úspory paliva.

1948: Generální zástupce společnosti Volkswagen
Scania-Vabis se stává švédským generálním zástupcem společnosti Volkswagen. 

1941: Prvních padesát let – nova strategie růstu společnosti
Majitelé společnosti jsou si vědomi skutečnosti, že Scania-Vabis vykazuje výjimečné přednosti a schopnosti, zejména díky svým inovační kapacitám, úspěšným produktům a převážně institucionální zákaznické základně.

1940: První ženy ve výrobním závodě
Podnik Scania-Vabis zaměstnává první ženy, zpočátku jako kontrolorky anebo na podobných pozicích. 

1940: Dodávka prvních trolejbusů 
Ve Stockholmu zahajuje provoz trolejbus Scania-Vabis T31. V letech 1940 až 1951 dodala Scania-Vabis stockholmskému dopravnímu podniku více než 120 autobusových podvozků. 

1939: První unifikovaný motor – „Royal“
Scania-Vabis představuje unifikovaný vznětový motor „Royal“. Jedná se o první motor využívající standardizované komponenty.

1934: Poslední ztrátový rok společnosti Scania 
Poslední rok, kdy společnost vykazuje ztrátu. I v obdobích poklesu trhů s nákladními automobily a autobusy vykazuje Scania slušné zisky.

1932: První autobus typu “buldok”
Společnost Scania-Vabis dodává svůj první autobus typu "buldok" s řízením posunutým dopředu. Design je inspirován americkým výrobcem autobusů Twin Coach v Ohiu. 

1921: Finanční potíže
Hospodářská krize po první světové válce má na společnost Scania-Vabis vážný dopad. V roce 1921 se společnost dostává do finančních potíží. 

1912: První hasičský vůz
V roce 1912 dodává společnost Scania-Vabis první hasičský vůz do švédského Norrköpingu. Tento vůz dosahující maximální rychlosti 40 km/h je vybaven čtyřválcovým motorem o výkonu 60 HP.

1911: Vznik společnosti Scania-Vabis
Sloučením podniků Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö a Vagnfabriksaktiebolaget i Södertelge vzniká společnost Scania-Vabis vedená Perem Alfredem Nordemanem.

1911: První autobus vyrobený ve Švédsku
Místní provozovatel Nordmarkens Automobiltrafik v nejzápadnější části Švédska přebírá první autobus vyrobený v zemi.

1905: První průmyslově koncipovaný motor
První průmyslově koncipovaný motor Scania je dodán hasičskému sboru ve Stockholmu, kde je instalován do vodního čerpadla. 

1902: První nákladní automobil
Společnost Vagnfabrikens vyrábí první nákladní automobil. Podle výstavního katalogu z roku 1903 vykazoval tento vůz parametry nosnosti 1,5 tuny a maximální rychlosti 12 km/h. 

1900: Scania přebírá podnik na výrobu jízdních kol
V roce 1896 zakládá anglický výrobce jízdních kol Humber & Co dceřinou společnost ve švédském Malmö.

1897: První čistě švédský automobil
Je vyroben první čistě švédský automobil. Svou první jízdu uskuteční již počátkem roku 1898.

1891: Založení společnosti Vabis
V prosinci 1891 je založena společnost Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis).

 

 

Sortiment vyráběných filtrů:

01391897, 0153468, 0192875 S1, 0263667, 0351637, 0351640, 0482749, 110200, 1107084, 1107086, 1111131, 1117285, 1117285, 1117285, 11436936, 11436936, 1152524302, 1171611, 1171805, 1186592, 1236385, 1300150, 1301696, 1301696, 1301696, 131696, 1322480, 1326180, 1329876, 1329896, 1331914, 1332341, 1335678, 1335678, 1335678, 1335679, 1335679, 1335679, 1335680, 1335681, 1337496, 1340412, 1340414, 1341638, 1342168, 134419, 134419, 1345904, 1347726, 1347726, 1347726, 1350734, 1354074, 1357109, 1361685, 1361685, 1367563, 1369274, 1372444, 1372444, 1372444, 1373082, 1375997, 1377099, 1377201, 1379952, 1381235, 1381813, 1384501, 1384549, 1386231, 1386356, 1387548, 1387549, 1391897, 1391897 S1, 1393551, 1393639, 1393640, 1394527, 1401462, 1401462, 1402986, 1405289, 1405785, 1407702, 1411129, 1411794, 1411894, 1420197, 1421021, 1421021, 1421021, 1421022, 1421022, 1421022, 1421027, 1427197, 1427670, 1429059, 1439036, 1440178, 1446432, 1446476, 1446479, 1446480, 1446482, 1446502, 1446786, 1451542, 1455253, 1455253 M, 1455520, 1459762, 1475433, 1476991, 1482798, 1484437, 1485187, 1485187 +, 1485188 +, 1485592, 1486634, 1496381, 1500708, 150354, 1507878, 1510905, 1510942, 1516767, 1518512, 1526086, 1526087, 152875, 152875, 152875, 1529410, 153465, 153465, 153468, 153468, 153468, 1536087, 1538006, 1539675, 1541853, 1545482, 1548638, 1671502, 1675795, 1679778, 168185, 168185, 1728667, 1728817, 1730757, 173171, 173171, 173171, 1733658, 1736248, 1736248+1736250, 1736248+1736251, 1736250, 1736250+1736248, 1736251, 1736251+1736248, 17371, 17371, 173771, 1739966, 1742032, 1742037, 1759847, 1761034, 1761958, 1763776, 1768402, 1769798, 1769799, 1769800, 1770813, 1772730, 1773375, 1774598, 1780730, 1791445, 1794863, 1795459, 1796248, 1798594, 1801774, 1801775, 181639, 181642, 181642, 181646, 1852188, 1854214, 1865227, 1869987, 1869988, 1869989, 1869990, 1869991, 1869992, 1869993, 1869994, 1869995, 1871214, 1871614, 1872151, 1872152, 1872153, 1873014, 1873016, 1873018, 1879099, 1879436, 1880628, 1893214, 1907422, 1910960, 1913500, 1913503, 1914804, 1923323, 1925158, 192868, 1931040, 1931041, 1931042, 1931043, 1932665, 1932688, 1932720, 1935066, 1946097, 1946286, 1946287, 1953094, 2002705, 2003505, 2006483, 2010015, 2021049, 2022275, 2022753, 2022754, 2037556, 2039536, 2039576, 20401236, 2040377, 20403828, 2052055, 2057893, 2059778, 2077885, 2081360, 2095029, 2095030, 210970, 210970, 210970, 211005, 211589, 211589, 211589, 211811, 211818, 2125951, 2134356, 2153365, 2164919, 2171314, 2171315, 217517, 217517, 217517, 218989, 218989, 218989, 219517, 219517, 219517, 2195176470, 2195196470, 2195196470, 2237597, 2240905, 2245880, 2265672, 2265673, 2283474, 2283483, 2300582, 2303881, 2307617, 2341657, 2343432, 2348148, 2355128, 2355129, 235586, 235586, 235586, 2386074, 2387374, 2399460, 2408672, 2412444, 2414656, 2414658, 2414659, 2417016, 2417019, 2437388, 2437390, 2484686, 2490805, 2490807, 251 3616, 2537830, 2544995, 2570994, 2587147, 2608523, 261185, 261185, 261185, 261185-3, 2625883, 2625884, 2633096, 2633135, 263664, 263667, 2655428, 2655853, 2655854, 269733, 269733, 269733, 2722702, 2731875, 2734215, 274108, 274108, 274108, 2755882, 2756878, 2756880, 2829529, 2829531, 290749, 303518, 303520, 3045772, 309164, 309439, 309439, 309441, 309441, 309443, 309443, 309443.001, 309443001, 309443001, 310813, 310813, 310814, 310814, 310814, 310816, 310816, 310817, 310817, 310817, 326065, 326065, 326065, 331522, 332441, 342988, 342988, 342988, 3429888, 343144, 343144, 343144, 349018, 350986, 350986, 350986, 350986, 35098601, 35098601, 35098601, 364624, 364624, 364624, 365727, 365727, 365727, 365729, 365729, 365729, 3657296470, 3657297087, 368016, 368016, 368017, 370750, 370750, 370750, 370754, 370754, 370754, 372984, 372985, 377640, 378396, 378396, 378396, 378396, 378396, 387284, 387284, 393620, 395772, 3957726470, 395773, 395773, 395773, 3957736470, 395776, 395776, 395776, 395776-087, 3957767087, 395813, 395813, 395813, 397503, 397813, 397813, 397813, 397814, 397814, 397814, 421021, 457431326, 457431326, 482749, 502629, 504530, 504531, 550154, 550154, 562810, 562811, 562815, 562816, 562820, 568931, 57142020, 586281, 661302, 661302, 6750258236, 6750258236, 684684, 684684, 684864, 684864, 709457, 709457, 7284417, 7284417, 733216, 733216, 800334, 800334, 8014787, 8014788, 820636, 8339731, 8339731, 834940, 834940, 838475, 838475, 880334, 880334, 883364, 883364, 8895414, 9144944, 9144944, 9309576, 9309576, A063F682, ACC CARB, AIR CABINE, HW-1407702, L 01753, LO1752, LO1752, LO1752, LO1753, LO1753, PU 2547, S2412444, SCA2006478, SCA2039576, SCA2722702, Z 1611, Z 1805

Poptávka filtru

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.